آموزش بولت‌ژورنال

ساده ترین روش برنامه ریزی

ساده ترین روش برنامه ریزی

همیشه مضطرب برای آینده و به دنبال روشی برای برنامه ریزیِ درست هستیم. در کنار آموزش های سخت و کلاس های متفرقه در رابطه با این کار، من میخوام در این مقاله بهتون ساده ترین روش برای برنامه ریزی رو یاد بدم. با این روش برنامه ریزی و با کمک گرفتن از بولت ژورنال میتونی به راحتی آینده ت رو تضمین کنی.

 

این روش به سادگی، در خونه و فقط با داشتن یه خودکار و دفترچه امکان پذیره. پس با خیال راحت دفتر و خودکارت رو بردار و کارهایی که میگم رو به ترتیب انجام بده.

 

مرحله اول : برنامه ریزی در هر زمان و مکانی

اگه به آخر سال نزدیک میشیم، توی دفترت بنویس که امسال چه کارهایی انجام دادی، کدوم از اونا مفید و مناسب بوده و به چه موفقیت هایی هرچند کوچیک رسیدی. اگر هم الان، زمانِ اخرِ سال نیست، هیچ فرقی نمیکنه. تو میتونی هرلحظه و هر روز از سال برنامه ریزی کنی و با کمک بولت ژورنال به اون اهدافی که در حین برنامه ریزی انتخابشون کردی، برسی.

 

مرحله دوم : نوشتن اهداف

اهداف، حتما نباید بزرگ و غیرممکن یا خاص باشن. تو میتونی ساده ترین اهداف رو داشته باشی تا به بزرگترین برسی. به عبارتی برای رسیدن به هدف بزرگتر، اون هدف بزرگتر رو به بخش های کوچیک تقسیم میکنیم تا مرحله به مرحله و گام به گام به هدف اصلی نزدیکتر بشیم. اهداف ما اگه خیلی بزرگ (15 سالته ولی میگی میخوام فلان دانشگاه و فلان رشته قبول بشم) یا غیرممکن باشن (به ماه سفر کنم) باعث ناامیدی هستن. (البته اگه بتونی مراحل رو به ترتیب طی کنی میتونی به ماه هم سفر کنی 🙂

در این مرحله بدون هیچ فکر خاص و بدون هیچ محدودیتی تمام چیزهایی که میخوای بهشون برسی رو روی برگه بیار. این خواسته ها میتونن خیلی کوچیک (مثلا قلنج نشکنوندن، ترک نوشابه خوردن و غیره) یا بزرگتر( شروع یه کلاس جدید، پروژه های دانشگاهی و غیره) باشن. همه رو وارد دفترچه کن.

 

مرحله سوم : اولویت بندی

در این مرحله تو باید از اول خواسته هاتو بخونی و با دقت اونها رو اولویت بندی کنی. کارهایی که عجله ی بیشتری برای انجامشون داری یا پیش زمینه ی یه کار خیلی مهم هستن. مثلا اگه قصد مهاجرت داری، مسلما باید زودتر کلاس های زبان رو شروع کنی و اهداف دیگه مثل کلاس های هنری یا غیره رو بیخیال بشی.

 

مرحله چهارم : عادت ها

در این بخش به بررسی عادت ها میپردازی. ترک عادت یا ساخت عادت جزو اهداف شخصی و فردی هست که انجامشون همیشه امکان پذیره. تغییر عادت طی 21 تا 30 روز انجام میشه. تنها نکته مهم اینه که نباید توی یک ماه بیشتر از 3 عادت رو انتخاب کنی چون اینجوری گیج میشی و وقتی درست و حسابی به نتیجه نرسیدند، ناامید و افسرده میشی.

از بین انواع عادت هایی که باید ترک کنی و بسازی، میتونی 3 تا از مهمترین ها (مثلا عادت های جسمی مثل ورزش که به سلامتت مرتبطه) رو توی اولویت قرار بدی.

بهترین روش برای ساخت و ترک عادت که من امتحانش کردم و شدیدا نتیجه گرفتم، ساعت گذاشتن هست. همیشه وقتی ساعت میذارم اون کار رو انجام میدم و حتی وقتی روزی ساعتم رو قطع کردم خودبخود یادم میمونه که باید فلان کار رو انجام دادم ولی ساعتم زنگ نخورد! بنابراین برای انجام و ترک عادت ها، از ساعتتون استفاده کنین 🙂

 

مرحله پنجم : راه رسیدن به هدف

این بخش کمی به شرایط اطراف، وضعیت مالی و اوضاع خانواده بستگی داره. با توجه به این شرایط میتونی برای 2 یا 3 هدفی که برای آینده ی نزدیکت انتخاب کردی روشی انتخاب کنی.

 

مرحله ششم : برنامه ریزی به روش بولت ژورنال

دفتر بولت ژورنال

بهترین روشِ پیگیریِ عادت ها و اهداف، استفاده از یه دفتر بعنوان دفتر بولت ژورنال هست که با نوشتن تمام این چیزها با جدول بندیِ منظم میتونی اهداف و عادت هات رو ردیابی کنی. این ها باید هر ماه ارزیابی بشن و برای ماه بعد روش های بهتر، عادت های برتر و خواسته های جدیدتر رو برگزینی و از کاستی ها و ایرادهات درس بگیری تا بتونی ماه بعد اون کاستی ها رو جبران کنی.

 

امیدوارم این مقاله برای برنامه ریزی و هدف گذاریت مفید بوده باشه.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.